Wah! Kanan juga cerita BEST!!!

<
  • Pasang niat dan berdoa untuk menjadi suami terbaik. Tanpa berniat dan berdoa anda tidak mungkin jadi suami yang cemerlang. Ramai suami terlupa.
  • Bersyukur kerana mempunyai pasangan hidup. Yakinlah bahawa isteri anda adalah pasangan terbaik yang Tuhan tentukan untuk anda. Ketentuan Tuhan adalah yang terbaik.
  • Suami mithali menjadi kebanggaan isteri. Pastikan anda membentuk sifat positif dan istimewa.
    Cuba tanya diri apakah sifat atau amalan yang boleh dibanggakan oleh isteri anda.
  • Setiap hari pulang dengan senyum dan bersemangat. Apabila suami tersenyum, isteri dan anak-anak akan bahagia dan rahmat Tuhan akan turun. Senyumlah apabila sampai ke rumah.
  • Pastikan anda ada masa untuk berbual dengan isteri setiap hari. Semua isteri bahagia apabila dapat berbual dengan suami. Berapa minit yang anda luangkan untuk berbual dengan isteri setiap hari ?
  • Telefon isteri ataupun hantar SMS sekadar untuk menyatakan yang anda sayang ataupun rindu pada isteri. Isteri anda akan berasa seronok dan bahagia apabila mendapat panggilan ataupun mesej tersebut.
  • Hiburkan hati isteri anda dengan bercerita, buat lawak atau gurauan yang mesra. Setiap gurauan mengubat hati isteri dan mengeratkan hubungan suami isteri.
  • Pastikan anda bergurau senda dengan isteri di dalam kenderaan semasa dalam perjalanan ke tempat kerja ataupun ke mana sahaja. Ramai suami membazir masa dengan membisu semasa di dalam kenderaan.
  • Amalkan makan bersama setiap hari. Berbual mesra dan nasihat menasihati semasa makan. Amalan ini akan menarik hidayat Tuhan dan mengeratkan hubungan. Elakkan berbual perkara yang melalaikan semasa makan.
  • Ajak isteri mandi bersama sekali sekala. Bergurau senda semasa mandi bersama adalah sunah yang dapat mengeratkan hubungan suami isteri.
  • Bantu isteri melakukan kerja rumah. Ini adalah sunah yang dapat meringankan beban isteri, mengeratkan kasih sayang dan menbahagiakan pasangan anda.
  • Amalkan mesyuarat keluarga sekerap yang mungkin. Amalan bermesyuaratmenarik hidayat Tuhan,mengeratkan hubungan dan menyelesaikan banyak masalah.
  • Pastikan penampilan anda anggun, kemas, bersih, wangi, sihat dan ceria. Ramai suami inginkan isteri yang mengancam, tetapi mengabaikan penampilan diri sendiri. Mana adil ?
  • Didik isteri dengan memberi nasihat dan perigatan secara hikmah. Jadikan tindakan dan amalan anda sebagai contoh teladan yang cemerlang. Elakkan cakap tak serupa bikin.
  • Berikan nafkah kepada isteri mengikut keperluan keluarga dan kemampuan suami. Ramai suami mengabaikan nafkah kerana isteri bekerja. Ramai suami yang kedekut dan berkira. Ini menyebabkan isteri derita dan rumahtangga terancam.
  • Jadikan penawar hati kepada isteri. Ambil berat keperluan dan kemahuan dan peka kepada emosi dan situasi isteri. Isteri yang bahagia membentuk keluarga sejahtera
  • Sentiasa taat kepada semua perintah Tuhan dan memastikan keluarga juga patuh kepada Tuhan.
  • Suami mithali sentiasa menyimpan rahsia isteri. Ramai suami secara sengaja ataupun tidak sengaja menceritakan keburukan isteri kepada orang lain. Ini wajib dihentikan.
  • Muliakan keluarga isteri seperti keluarga sendiri.
    Ada suami yang membeza-bezakan antara keluarganya dan keluarga isteri.
    Ada suami yang memusuhi keluarga isteri. Anda bagaimana ?
  • Bentuk sifat cemburu yang positif. Cemburu tanda beriman, sayang dan endah. Suami yang tidak cemburu adalah dayus. Isteri amat suka apabila suaminya ada sifat cemburu. Dia rasa dihargai.
  • Jadilah suami yang pemaaf. Syurga isteri di bawah tapak kaki suami.Maafkanlah isteri setiap malam sebelum tidur supaya rumah tangga bahagia dan isteri mudah masuk syurga.
  • Tegur kesilapan isteri dengan hikmah dan kasih sayang. Isteri merajuk bukan sebab ditegur, tetapi cara ditegur yang kasar. Apabila suami kasar, isteri jadi takut, bingung, hiba dan memberontak.
  • Gunakan Nabi Muhammad sebagai model. Hidupkan amalan sunah dalam rumahtangga. Sebut nama rasul apabila mendidik dan menasihati keluarga bagi mendapat hikmah.
  • Mendahulukan keperluan isteri daripada orang lain. Ini adalah tertib memberi khidmat. Ramai suami yang melebihkan orang lain daripada isterinya. Elakan kesilapan ini.
  • Suruh isteri dirikan sembahyang dan ibadah lain. Apabila berjauhan, telefon ataupun SMS bagi mengingatkan sembahyang. Wasiatkan isteri untuk sembahyang fardu dan sunat. Buat pesanan ini sehingga suami meninggal dunia.
  • Cintai isteri sepenuh hati. Cintai tanpa syarat, bertambah mengikut usia, penuh kemaafan, memberi tenaga,tidak pernah sensara serta berteraskan iman dan takwa.
  • Sentiasa berubah secara positif. Sebelum
    cuba ubah isteri dan keluarga, ubah diri dulu. Apabila suami berubah, keluarga akan turut berubah. Apabila suami cemerlang, isteri akan gemilang.
  • Pamer keprihatian yang tinggi terhadap keluarga. Ramai suami tidak ambil kisah dengan keluarga mereka.Cuba tanya apa lagi khidmat tambahan yang patut berikan kepada keluarga.
  • Pamer kematangan yang tinggi. Orang yang matang tenang, sabar, waras, bijaksana, dapat membuat keputusan dan cekap menyelesaikan masalah.
  • Memuliakan semua perempuan bukan sekadar isterinya. Ramai lelaki
    cuba hormat wanita tertentu sahaja. Ramai isteri yang kecewa terhadap suami yang menghina atau tidak hormat sebarang wanita termasuk pembantu rumah.
  • Bentuk beberapa sifat wanita yang terpilih dalam diri suami. Nabi Muhammad amat pemalu, pemaaf, peka, endah dan mudah menangis. Sifat wanita yang ada pada lelaki menaikkan martabat lelaki dan lebih disayangi wanita.
  • Mahir dalam menguruskan keluarga. Peka dengan masalah dan karenah ahli keluarga, cekap mencari punca masalah, mencari alternatif penyelesaian dan memilih penyelesaian yang optimum.
  • Membaiki diri secara berterusan. Tingkatkan iman dan takwa, cuci hati dengan sembahyang taubat, istighfar,memaafkan dan minta maaf, berkawan dengan orang yang baik, pendapatan yang berkat dan baiki amalan dan tindakan.
  • Jadi contoh atau model terbaik untuk keluarga. Doa dan usaha supaya setiapperbuatan anda dapat dicontohi dan dibanggakan ahli keluarga. Apakah sifat dan amal anda yang dapat dicontohi oleh ahli keluarga ?
  • Jadikan diri anda pendorong dan motivator berkesan unutk keluarga. Sentiasa beri galakan dan belaian. Elak marah, kritik ataupun hina keluarga. Fikir positif dan bersangka baik terhadap keluarga.
  • Tingkatkan ilmu berkenaan agama. Lazimnya, suami yang mendidik keluarga berkenaan agama. Belajarlahilmu agama dengan niat mendidik diri dan keluarga.
  • Sentiasa menegakkan kebenaran. Tegas menyatakan apa yang buruk dan apa yang baik. Elak mengenepikan kebenaran semata-mata bagi menjaga hati ahli keluarga. Tegakkan kebenaran dengan hikmah.
  • Bertindak tegas dan lemah lembut mengikut situasi. Tegas dalam menyeru ke arah kebaikan. Lemah lembut dalam menegur dan memberi nasihat. Tegas sangat orang memberontak, lembut sangat orang pijak.
  • Latih diri memuji dan menghargai isteri. Ramai suami yang pandai kritik tetapi tidak tahu memuji. Belaian merawat emosi dan fizikal isteri dan membuat dia terasa disayangi. Cari peluang untuk sentiasa memuji.
  • Cari peluang untuk bertindak romantis terhadap isteri. Ini termasuk senyum, lemah lembut, sebut sayang tiga kali sehari, buat sebelum disuruh, sentuhan sayang, pujian dan memberi hadiah.
  • Fahami yang isteri ingin selalu di sisi suami. Suami pula berjauhan dengan isteri sekali sekala. Apabila berjauhan, telefon, SMS ataupun e-mel untuk bertanya khabar, berikan maklumat dan mengubat rindu.
  • Bentuk kerjasama yang mantap dengan isteri. Pamer kesatuan hati dan pendapat kepada anak-anak dan orang lain. Wujudkan kerjasama melaui mesyuarat, berbual, tolak ansur, bermaaf-maafan dan banyak berdoa.
  • Nilai diri daripada kaca mata isteri. Buang sifat dan  amalan yang isteri benci. Berusaha keras melakukan perkara yang isteri suka. Apabila  isteri bahagia, suami akan bertambah bahagia.
  • Apabila suami melayan isteri seperti mana dia melayan kawan, pasti isteri bahagia. Bayangkan cara anda melayan isteri sebelum kahwin. Ulangi  layanan itu sekarang. Pasti hebat kesannya.
  • Suami wajar belajar jadi mengikut setia. Patuhi cadangan, pandangan dan pandapat isteri yang betul. Jangan bangkang perkara yang baik. Kawal macho dengan saksama.
  • Buat undang-undang dalam rumah tangga. Apabila suami marah, isteri mesti senyap. Apabila isteri marah,suami mesti senyap. Ini mengelakkan daripada bergaduh. Orang tidak boleh bergaduh sendirian.
  • Latih gerak batin anda supaya serasi dengan gerak batin  isteri. Serasikan gerak batin dengan berdoa, patuh perintah Tuhan, maafkan isteri, bersangka baik dan lakukan perkara baik untuk isteri mengikut sebarang lintasan dalam hati.
  • Pimpin isteri dengan nasihat dan kasih sayang. Pesan selalu dan nasihat sekali-sekala. Waktu terbaik nasihat adalah semasa rehat, minum petang, waktu bersiar-siar dan semasa hendak tidur.
  • Seimbangkan hidup dengan sempurna. Rajin di tempat kerja,  rajin juga di rumah. Peramah dengan kawan, peramah juga dengan isteri. Disiplin di pejabat, disiplin juga di rumah. Sabar dengan orang, sabar juga dengan isteri. Di luar dan di dalam rumah serupa.
  • Urus stres dengan sempurna supaya keluarga tidak terjejas. lakukan riadah, berdiet, hentikan merokok,bercampur dengan orang positif, bermain dengan bayi, tengok ikan di akuarium, menyanyi, sembahyang taubat dan maafkan semua orang.

kredit

  • Comments Off

Panahan cinta ini biasanya terkena sebab kebetulan satu tempat kerja, atau berlainan tempat kerja tetapi kerap bertemu di tempat meeting atau tapak kerja. Jenis begini, tak dapat jumpa pun tak kisah, dapat jumpa lagi suka. Melepas rindu secara jarak jauh pun jadi, itu yang nampak pelik setiap kali suami nak masuk tandas atau bilik air, dia mesti cari handphone dulu. Suami sebegini, isteri kena cepat-cepat sergah pada titik lembutnya (soft spot), seperti ‘abang ingat2lah, anak2 tengah membesar, tak bagus tunjukkan contoh yang buruk’. Isteri yang ambil langkah perbaiki layanan, suami mudah melupakan cinta yang baru nak berputik.

Tahap dua, mungkin tiga, ‘mabuk asmara’. Akibat kerap melayani cinta baru akhirnya kerap bertemu secara berdua-duaan. Yang panahan cinta biasanya masih bertemu secara samar, disamarkan oleh meeting atau lawat site. Bila sudah berdua-duaan maka hadir syaitan yang ke tiga menghasut agar berpegang-pegangan & bersentuh-sentuhan. Mabuk asmara ini suami tidak peduli dara ke janda hatta isteri orang, yang lebih muda atau lebih berusia, asalkan dia rasa dapat layanan lebih baik dari isterinya. Simptomnya suami bila tidur bersama isteri dia dah jarang nak menghadap muka ke arah isteri, lebih suka tidur membelakangi. Jika kroniknya tahap dua, suami masih boleh diajak berbincang, mahu dengar nasihat walau bukan dari isteri, mungkin dari ibunya, maka dia boleh berubah kembali. Jika kroniknya dah tahap tiga, timbul pertengkaran suami isteri dan suami lebih suka berada di luar rumah dari berada di rumah, kerana bahagianya bukan lagi bersama isteri tetapi bersama kekasih hati.

Tahap tiga, mungkin empat, ‘kemaruk daun muda’. Simptomnya mungkin sama dengan mabuk asmara, cuma dia lebih suka kekasih yang dara dan jauh lebih muda dari isterinya kini. Yang jenis ini ‘kimoterapi’ pun kadang-kadan tak jalan jika memang dia beristerikan yang lebih tua dari usianya, jadi macam mana isteri nak jadi lebih muda. Yang kemaruk daun muda, dia takkan puas selagi daun muda tidak dapat diratah atau berada dalam genggamannya. Jika daun muda sudah diratah, dia tak peduli lagi isteri melayannya di tempat tidur atau tidak, maklumlah orang dah kenyang makan di luar, lebih sedap pula tu. Maka di sinilah timbul konflik rumahtangga yang lebih besar.

Tapi di atas semua itu penyakit, yang tidak akan didekati oleh mana-mana suami yang soleh dan beriman. Suami yang rapuh iman, jarang nak bermotivasi atau dengar tazkirah biasanya yang terjebak. Kaedah utamanya merawat lebih baik dari mengubati. Tapi jika dah terkena penyakit sedemikian, bijak2lah para isteri mencari dianogsis yang paling mujarab pasal suami yang dah terkena penyakit mabuk asmara atau kemaruk daun muda ini payah nak mengaku dia sedang sakit pasal dia tengah dilanda angau akibat syok tanpa tanggungjawab.

Cinta buta yang sangat berbahaya sebagaimana dilukiskan penyair Qais: “Kau gila karena orang yang kau cinta. Memang cinta buta itu lebih parah dari gila. Orang tidak bisa sadar karena cinta buta, sedang orang gila bisa terkapar tak berdaya”

http://halaqah.net/v10/index.php?topic=13260.20

  • Comments Off

MASALAH MATI PUCUK, DISFUNGSI EREKSI DAN SEBAGAI DIALAMI SUAMI, TAPI ISTERI JUGA TIDAK TERKECUALI DARIPADA MASALAH SEKS. NAMUN SEBAGAI ‘PENERIMA’ MEREKA LEBIH BANYAK MEMENDAMKAN MASALAH INI DALAM HATI. AKAN TETAPI CARA INI SEBENARNYA BERBAHAYA.

sekadar hiasan

Tapi tak mustahil jika dibiarkan berterusanmasalah ini boleh meletus dan mampu menggoncang kehidupan rumah tangga. Berikut adalah empat masalah berkaitan dengan seks yang sering dihadapi dan didiamkan oleh isteri. Disediakan sekali jalan penyelesaiannya sebagai panduan bagi mendapat kehidupan seks yang sihat.

1. Bosan dengan aksi yang sama
Dari awal berkahwin sehinggalah sudah memiliki beberapa orang anak, suami mempraktikkan gaya yang sama dalam acara seks. Daripada teknik, posisi semuanya tidak berubah hingga isteri sudah boleh dijangka aksi di ranjang yang seterusnya. Situasi ini menimbulkan kebosanan buat isteri.

Saranan:
Rasa bosan dalam hubungan seks memang lumrah dialami oleh pasangan terutama yang sudah lama mendirikan rumah tangga. Bagi menyalakan kembali ghairah yang telah hilang, cubalah mencari kelainan dalam hubungan intim. Carilah maklumat sama ada melalui buku mahupun internet tentang kepelbagaian posisi hubungan seks. Selain daripada mencari posisi lain, anda juga mungkin boleh menukar lokasi tempat melakukan hubungan intim. Sekali sekala tempahlah bilik hotel. Di samping itu, anda juga tak perlu menunggu malam wajib iaitu malam Jumaat untuk urusan hubungan intim. Sekiranya anda menginginkannya, telefon atau SMS suami dan rayulah dirinya dengan cara yang menggoda.

2. Tidak mampu orgasma
Jangan tidak percaya walau sudah bertahun mendirikan rumah tangga ada isteri yang langsung tidak merasai kenikmatan seks kecuali melalui cara seks oral. Walau pun sudah pelbagai cara dicuba tapi tetap gagal memberikan orgasma. Perkara ini menimbulkan kebimbangan takut lama kelamaan suami pula akan bosan.

Saranan:
Jalan penyelesaian masalah ini mudah saja, buatlah kombinasi antara oral seks dan juga seks biasa. Lakukan pemanasan dengan seks oral terlebih dahulu. Dalam hal ini isteri tak perlu malu memberitahu suami tentang bahagian mana yang harus sentuh. Apabila isteri sudah hampir mencapai orgasma, lakukanlah seks sebagaimana
biasa.

3. Seks terganggu selepas bersalin
Ramai wanita yang mengalami masalah nafsu seks menurun selepas melahirkan cahaya mata. Antaranya berpunca dari perasaan kurang yakin terhadap tubuh sendiri yang sudah banyak berubah selepas melahirkan. Akibat tubuh yang sudah gemuk, payu dara jatuh dan sebagainya mereka jadi bimbang suami tidak lagi berminat untuk melakukan hubungan intim.

Saranan:
Memang ramai wanita yang tidak yakin pada bentuk tubuhnya. Sebaiknya perasaan sebegini tidak diteruskan kerana perasaan negatif akan melahirkan ghairah seks yang negatif juga. Jika seseorang wanita itu merasa dirinya tidak cantik, gemuk dan sebagainya perasaan ini seterusnya akan mempengaruhi ‘persembahannya’ di ranjang. Harus diingat bahawa kebanyakan suami sebenarnya tidaklah terlalu serius memikirkan ukuran tubuh isteri, mereka tidaklah terlalu peduli. Mereka sendiri pasti terima hakikat kalau sudah melahirkan empat orang anak, memanglah tubuh takkan sama seperti zaman gadis. Paling penting adalah isterinya dapat memberi kepuasan sewaktu bersama.

4. Selera menurun
Selalunya tahun awal perkahwinan, suami isteri tiada masalah tentang hubungan intim. Namun apabila masa berlalu, ramai isteri yang mengalami masalah penurunan nafsu seks. Acara malam bersama suami bukan lagi ditunggu-tunggu malah dianggap sebagai sesuatu yang bosan dan memenatkan.

Saranan:
Berbeza dengan lelaki, hasrat seksual seorang wanita banyak dipengaruhi oleh faktor emosi. Emosi wanita pula mudah menjadi kacau bilau walaupun kerana hal yang remeh-temeh. Sikap suami yang menyentuh hatinya seperti pemarah, dan sebagainya boleh membuatkan seorang wanita enggan disentuh suami. Keadaan tubuh suami yang tidak bersih juga boleh menghancurkan hasrat seks isteri.

Begitu juga dengan kepenatan akibat bekerja dan menguruskan rumah tangga, ia juga menyebabkan isteri lebih rela tidur dan berehat daripada melakukan hubungan seks. Jika anda mengalami masalah sebegini, jalan penyelesaiannya adalah komunikasi. Jika suami melakukan sesuatu yang menyentuh perasaan, mintalah dia menangani sifat buruk ini. Luahkan sikap yang tidak anda senangi ini dengan cara yang lembut agar dia dapat mengubahnya.

Selanjutnya di dalam majalah MINGGUAN WANITA minggu ini.

  • Comments Off

Cermin Diri Dulu Rita, Kata Zaquan
[SH] MENGANGGAP kenyataan yang dikeluarkan oleh pelakon popular, Rita Rudaini Mokhtar melampau dan keterlaluan, pemain bola sepak Johor Darul Takzim (JDT), Zaquan Adha Abd Razak tampil membidas pelakon itu di laman Twitter, hari ini.
Zaquan yang juga kembar kepada bekas suami Rita, Aidil Zakuan berkata, pelakon itu seharusnya muhasabah diri terlebih dahulu sebelum mahu menyentuh isu agama.
“Jangan sesedap mulut cakap orang cetek ilmu agama…cermin diri dulu sebelum nak sentuh hal-hal agama.
“Dan kalau rasa diri itu tinggi ilmu agama… mari bersemuka,” kata Zaquan.
Zaquan juga mahu Rita Rudaini berhenti daripada menagih simpati orang lain dengan memburukkan keluarganya kepada pihak media.
“Sudah-sudahlah nak raih simpati orang. “Lagipun, kau boleh sentuh hal rumah tangga kau sahaja tapi jangan babitkan orang tua dan keluarga aku,” tegas Zaquan yang juga suami kepada Ayu Raudah.
Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Rita yang menganggap tindakan Aidil menceraikannya dengan talak satu melalui khidmat pesanan ringkas (SMS), baru-baru ini terutama di Bulan Ramadhan adalah perbuatan orang yang cetek ilmu agama.
Menerusi laporan berita tempatan hari ini, Rita memberitahu bahawa beliau sudah buka buku baru dalam kehidupannya sejak Aidil menceraikannya dengan talak satu pada 4 Ogos lalu, iaitu pada malam 27 hari berpuasa.
“Hati saya sudah lama kosong… kosong sekosongnya! Tiada kata yang dapat diungkap untuk menggambarkan perasaan saya ketika ini.
“Diceraikan pada bulan Ramadan dan beberapa hari nak menyambut Syawal, kedengaran amat kejam. Manusia yang kurang didikan agama saja melakukan tindakan merobohkan masjid pada bulan Ramadan. Mungkin Aidil tak tahu, pada hari dia melafazkan talak pada saya iaitu malam 27 berpuasa, kemungkinan boleh jatuh pada malam lailatul qadar. Tapi, Aidil tahu ke apakah malam lailatul qadar?
“Saya bukannya cakap saya baik sangat, tapi saya sedih melihat betapa ceteknya ilmu agama Aidil. Bagi saya, lelaki seperti Aidil tidak layak dibuat suami mahupun menantu.
” Bagaimana nak layak dijadikan suami, jika soal cerai berai pun boleh dibuat main-main. Dulu, masa tergila-gilakan saya, sanggup bawa saya berkahwin lari ke Songkhla, Thailand.
Sanggup harungi lautan api. Sekarang, apabila sudah benci, tendang saya seperti bola, ceraikan saya melalui SMS saja. Manusia macam inikah layak menjadi pemimpin keluarga, kalau dia sendiri pun tidak betul dan cetek ilmu agama?
“Saya tidak kesal diceraikan, malah saya tahu kesudahannya, kami akan bercerai juga tapi kenalah ikut prosedur. Dia fikir saya dan anak-anaknya barang mainan, boleh campak sesuka hati jika tidak lagi diperlukan?,” ujarnya.
Sebelum ini, kemelut perkahwinan yang dilalui Rita 37, akhirnya tiba di penghujung apabila suaminya yang juga pemain bola sepak kebangsaan, Aidil 26, menceraikannya dengan talak satu melalui khidmat pesanan ringkas (SMS), baru-baru ini.
Kes perbicaraan perceraian dan tuntutan mereka belum lagi diputuskan walaupun perbicaraan sudah berlangsung selama dua tahun, tapi ikatan mereka sebagai suami isteri terlebih dulu sudah terlerai.
P/s: TM tidak mahulah menambah atau memberikan sebarang komen. Cuma TM suka akan kenyataan Rita yang berbunyi, “Dulu, masa tergila-gilakan saya, sanggup bawa saya berkahwin lari ke Songkhla, Thailand.”

Go to Source
Author: Maysia Tayadih

  • Comments Off

Cermin Diri Dulu Rita, Kata Zaquan
[SH] MENGANGGAP kenyataan yang dikeluarkan oleh pelakon popular, Rita Rudaini Mokhtar melampau dan keterlaluan, pemain bola sepak Johor Darul Takzim (JDT), Zaquan Adha Abd Razak tampil membidas pelakon itu di laman Twitter, hari ini.
Zaquan yang juga kembar kepada bekas suami Rita, Aidil Zakuan berkata, pelakon itu seharusnya muhasabah diri terlebih dahulu sebelum mahu menyentuh isu agama.
“Jangan sesedap mulut cakap orang cetek ilmu agama…cermin diri dulu sebelum nak sentuh hal-hal agama.
“Dan kalau rasa diri itu tinggi ilmu agama… mari bersemuka,” kata Zaquan.
Zaquan juga mahu Rita Rudaini berhenti daripada menagih simpati orang lain dengan memburukkan keluarganya kepada pihak media.
“Sudah-sudahlah nak raih simpati orang. “Lagipun, kau boleh sentuh hal rumah tangga kau sahaja tapi jangan babitkan orang tua dan keluarga aku,” tegas Zaquan yang juga suami kepada Ayu Raudah.
Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Rita yang menganggap tindakan Aidil menceraikannya dengan talak satu melalui khidmat pesanan ringkas (SMS), baru-baru ini terutama di Bulan Ramadhan adalah perbuatan orang yang cetek ilmu agama.
Menerusi laporan berita tempatan hari ini, Rita memberitahu bahawa beliau sudah buka buku baru dalam kehidupannya sejak Aidil menceraikannya dengan talak satu pada 4 Ogos lalu, iaitu pada malam 27 hari berpuasa.
“Hati saya sudah lama kosong… kosong sekosongnya! Tiada kata yang dapat diungkap untuk menggambarkan perasaan saya ketika ini.
“Diceraikan pada bulan Ramadan dan beberapa hari nak menyambut Syawal, kedengaran amat kejam. Manusia yang kurang didikan agama saja melakukan tindakan merobohkan masjid pada bulan Ramadan. Mungkin Aidil tak tahu, pada hari dia melafazkan talak pada saya iaitu malam 27 berpuasa, kemungkinan boleh jatuh pada malam lailatul qadar. Tapi, Aidil tahu ke apakah malam lailatul qadar?
“Saya bukannya cakap saya baik sangat, tapi saya sedih melihat betapa ceteknya ilmu agama Aidil. Bagi saya, lelaki seperti Aidil tidak layak dibuat suami mahupun menantu.
” Bagaimana nak layak dijadikan suami, jika soal cerai berai pun boleh dibuat main-main. Dulu, masa tergila-gilakan saya, sanggup bawa saya berkahwin lari ke Songkhla, Thailand.
Sanggup harungi lautan api. Sekarang, apabila sudah benci, tendang saya seperti bola, ceraikan saya melalui SMS saja. Manusia macam inikah layak menjadi pemimpin keluarga, kalau dia sendiri pun tidak betul dan cetek ilmu agama?
“Saya tidak kesal diceraikan, malah saya tahu kesudahannya, kami akan bercerai juga tapi kenalah ikut prosedur. Dia fikir saya dan anak-anaknya barang mainan, boleh campak sesuka hati jika tidak lagi diperlukan?,” ujarnya.
Sebelum ini, kemelut perkahwinan yang dilalui Rita 37, akhirnya tiba di penghujung apabila suaminya yang juga pemain bola sepak kebangsaan, Aidil 26, menceraikannya dengan talak satu melalui khidmat pesanan ringkas (SMS), baru-baru ini.
Kes perbicaraan perceraian dan tuntutan mereka belum lagi diputuskan walaupun perbicaraan sudah berlangsung selama dua tahun, tapi ikatan mereka sebagai suami isteri terlebih dulu sudah terlerai.
P/s: TM tidak mahulah menambah atau memberikan sebarang komen. Cuma TM suka akan kenyataan Rita yang berbunyi, “Dulu, masa tergila-gilakan saya, sanggup bawa saya berkahwin lari ke Songkhla, Thailand.”

Go to Source
Author: Maysia Tayadih

  • Comments Off

Cermin Diri Dulu Rita, Kata Zaquan
[SH] MENGANGGAP kenyataan yang dikeluarkan oleh pelakon popular, Rita Rudaini Mokhtar melampau dan keterlaluan, pemain bola sepak Johor Darul Takzim (JDT), Zaquan Adha Abd Razak tampil membidas pelakon itu di laman Twitter, hari ini.
Zaquan yang juga kembar kepada bekas suami Rita, Aidil Zakuan berkata, pelakon itu seharusnya muhasabah diri terlebih dahulu sebelum mahu menyentuh isu agama.
“Jangan sesedap mulut cakap orang cetek ilmu agama…cermin diri dulu sebelum nak sentuh hal-hal agama.
“Dan kalau rasa diri itu tinggi ilmu agama… mari bersemuka,” kata Zaquan.
Zaquan juga mahu Rita Rudaini berhenti daripada menagih simpati orang lain dengan memburukkan keluarganya kepada pihak media.
“Sudah-sudahlah nak raih simpati orang. “Lagipun, kau boleh sentuh hal rumah tangga kau sahaja tapi jangan babitkan orang tua dan keluarga aku,” tegas Zaquan yang juga suami kepada Ayu Raudah.
Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Rita yang menganggap tindakan Aidil menceraikannya dengan talak satu melalui khidmat pesanan ringkas (SMS), baru-baru ini terutama di Bulan Ramadhan adalah perbuatan orang yang cetek ilmu agama.
Menerusi laporan berita tempatan hari ini, Rita memberitahu bahawa beliau sudah buka buku baru dalam kehidupannya sejak Aidil menceraikannya dengan talak satu pada 4 Ogos lalu, iaitu pada malam 27 hari berpuasa.
“Hati saya sudah lama kosong… kosong sekosongnya! Tiada kata yang dapat diungkap untuk menggambarkan perasaan saya ketika ini.
“Diceraikan pada bulan Ramadan dan beberapa hari nak menyambut Syawal, kedengaran amat kejam. Manusia yang kurang didikan agama saja melakukan tindakan merobohkan masjid pada bulan Ramadan. Mungkin Aidil tak tahu, pada hari dia melafazkan talak pada saya iaitu malam 27 berpuasa, kemungkinan boleh jatuh pada malam lailatul qadar. Tapi, Aidil tahu ke apakah malam lailatul qadar?
“Saya bukannya cakap saya baik sangat, tapi saya sedih melihat betapa ceteknya ilmu agama Aidil. Bagi saya, lelaki seperti Aidil tidak layak dibuat suami mahupun menantu.
” Bagaimana nak layak dijadikan suami, jika soal cerai berai pun boleh dibuat main-main. Dulu, masa tergila-gilakan saya, sanggup bawa saya berkahwin lari ke Songkhla, Thailand.
Sanggup harungi lautan api. Sekarang, apabila sudah benci, tendang saya seperti bola, ceraikan saya melalui SMS saja. Manusia macam inikah layak menjadi pemimpin keluarga, kalau dia sendiri pun tidak betul dan cetek ilmu agama?
“Saya tidak kesal diceraikan, malah saya tahu kesudahannya, kami akan bercerai juga tapi kenalah ikut prosedur. Dia fikir saya dan anak-anaknya barang mainan, boleh campak sesuka hati jika tidak lagi diperlukan?,” ujarnya.
Sebelum ini, kemelut perkahwinan yang dilalui Rita 37, akhirnya tiba di penghujung apabila suaminya yang juga pemain bola sepak kebangsaan, Aidil 26, menceraikannya dengan talak satu melalui khidmat pesanan ringkas (SMS), baru-baru ini.
Kes perbicaraan perceraian dan tuntutan mereka belum lagi diputuskan walaupun perbicaraan sudah berlangsung selama dua tahun, tapi ikatan mereka sebagai suami isteri terlebih dulu sudah terlerai.
P/s: TM tidak mahulah menambah atau memberikan sebarang komen. Cuma TM suka akan kenyataan Rita yang berbunyi, “Dulu, masa tergila-gilakan saya, sanggup bawa saya berkahwin lari ke Songkhla, Thailand.”

Go to Source
Author: Maysia Tayadih

  • Comments Off

Oleh Munir

Indahnya ladang popi candu  di Myanmar.

 
SEKARANG ini bukan setakat musim PRU tapi juga musim orang bekerja makan gaji file income tax. Saya pun tak ketinggalan, baru saja siap buat e-filing income tax tu. Bila dah siap, bila tengok angka yang nak kena bayar – terduduk lah jugak – campur dengan orang rumah mau kena lebih RM20,000. 

Duk ingatkan bila ada anak ramai sampai 9 orang ini dengan seorang itu pula OKU, bolehlah jimat sikit, tapi dak jugak, sebab yang dikatakan kerajaan UMNO/BN ini barangkali, depa bukan kira apa, hang anak 9 ka hang ada anak OKU ka, tolak-tolak juga, tapi tang bayar kena bayar juga.

Tak kisahlah, sebagai rakyat Malaysia itu sudah menjadi kewajipan kita, tak kira siapa kerajaan yang memerintah, BN ka Pakatan ka, income tax mesti kena bayar.

Cumanya, yang saya tak puas hati sikit – tak puas hati banyak sebenarnya – ialah bila saya balik kampung, dijemput ceramah PRU di daerah kelahiran saya di Baling, Kedah baru-baru ini.

Sebelum ceramah, saya ada tanya kat adik beradik PAS kat kampung itu, apa topik yang sesuai saya sentuh dalam ceramah malam itu? Sepupu saya yg sorang tu cakap, “Mu tak payah sentuh bab BRIM la”.

Pasal apa?

Pasal, di kampung halaman saya yang hardcore UMNO sejak azali itu, orang-orang kampung sudah tak makan dengan isu BRIM ini. Depa dah dibrainwash kata, duit BRIM itu duit Datuk Najib. Bila dah duit Datuk Najib, ikut suka dia lah dia nak bagi ke tidak. Dia punya hal lah nak bagi kat siapa pun. Yang kita duk kalut pasal apa? Kalau dia bagi Alhamdulillah, ambik saja sajalah, kalau dia tak bagi pun, nak buat guano, itu duit dia. Macam tu jugak kalau duit kita, ikut sukalah kita nak bagi kat orang ke tidak!

TU DIA HAIH!!

Habis itu, yang aku suami isteri kena bayar income tax tahun ini RM20 RIBU lebih itu duit siapa? Duit Datuk Najib juga ka? Kalau bukan duit Datuk Najib, kalau duit aku, boleh ka aku tak bayaq income tax tahun ini? Jawabnya tak boleh – sebab kalau aku tak bayar bukan saja aku boleh kena tangkap, tapi nanti tahun depan kalau Datuk Najib masih jadi PM (harap-harap tak la), nanti dia tak ada duit nak bagi BRIM kat orang-orang kampung!!

Macam manalah aku nak explain kat orang kampung nie. Pening sungguh aih!

Sebetulnya, beberapa minggu sebelum diumumkan tarikh PRU-13, berdasarkan ilmu statistic yg saya ada, yg Profesor saya ajaq waktu ambik Engineering Course di Amerika dulu, saya cuba buat survey/bancian di kalangan kawan-kawan dan adik beradik yang saya kenali sebagai orang atas pagar di Kedah ini (nak kata PAS tidak, nak kata UMNO tidak, kadang2 nampak mcm org PAS kadang2 nampak mcm orang UMNO, kiri kanan depa tibai); saya buat survey nak tulis artikel dlm blog saya bertajuk “Menjelang PRU13: Peluang PAS di Kedah”.

Tengah buat survey separuh jalan, PRU dah mai, sibuklah pula pi turun bantu kawan-kawan pi ceramah sana sini.

Antara yang menarik dalam kajian saya itu, yang saya rasa kurang diberi perhatian oleh kebanyakan penceramah2 PAS dlm siri ceramah kelompok menjelang hari mengundi ini ialah isu BRIM.

Saya agak terkejut bila kajian saya mempertemukan saya dengan 2 orang sahabat yang saya kenali sebagai orang atas pagar, di PRU12 hari itu mengundi PAS, tapi kali ini kedua-duanya secara ikhlas menyatakan kepada saya yang mereka akan memberi undi kepada UMNO. Saya juga dimaklumkan ada 3 orang lagi yang mungkin berbuat demikian seperti dua orang sahabat saya ini.

Kerana apa? – kerana BRIM.

Kedua-dua sahabat saya itu memberi sebab yang sama. Kata mereka:

“Monier, kami dua orang nie bukan orang politik, hang pun kenai kami, kami orang biasa saja, PAS tak UMNO pun tak. Tapi, dengan UMNO, sekurang-kurangnya UMNO dah bagi BRIM, 2 kali RM500 RM500. Hari itu anak kami sekolah, UMNO bagi seorang RM100. PAS bagi apa kat kami? – kami tak dapat apa pun dari PAS”

Yang seorang itu pula cakap:

“Kita ini, bila orang tolong kita, kemudian orang itu ada masalah, dia minta tolong kat kita, apa salahnya kita tolong dia? Dia (UMNO) bukan minta tolong apa pun, depa minta tolong pangkah saja. Sebab itu, tahun ini kami beri undi kat UMNO”

Saya terkedu, tak kata apa. Macam itu pun ada.

Sedar-sedar tak sedar, rasuah di negara kita hari ini sudah pun berada di tahap yang paling gaban sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka!! – tak tau lah nak mengadu nasib kat sapa!

Ingat-ingat sekali, saya patut masuk calun BEBAS, Parti Cap Ubi Kayu ka apa masa hari Pencalonan hari itu, kemudian saya pi habag kat orang-orang kampung dan juga 2 orang sahabat saya itu, suruh depa UNDI saya, sebab duit BRIM depa itu saya yang bayar.

RM20,000 duit income tax saya itu kalau bahagi RM500, boleh bagi BRIM kat 40 orang – cukup haih untuk 40 keluarga penerima BRIM di kampung saya itu termasuklah dua orang sahabat saya ini.

Kot mana pun, PAKATAN RAKYAT tidak harus memandang ringan isu BRIM ini, sesuatu yang drastik perlu dilakukan. Think Tank Pakatan Rakyat di peringkat pusat dan juga negeri serta penceramah kelompok mesti memberi penjelasan terperinci kepada rakyat mengenai isu ini.

Kajian saya ini di negeri Kedah, tapi di negeri lain mungkin lebih kurang saja mentalitinya. Untuk Negeri Kedah, saya melihat isu2 yang diketengahkan UMNO seperti isu KUIN dan BALAK tidak berkesan sangat kerana bukan semua rakyat Kedah berminat dengan isu ini, tapi isu BRIM semua kampung dan ceruk desa terlibat.

Ada beberapa hari lagi sebelum hari mengundi, mai lah sama-sama kita sedarkan rakyat yang sedang hanyut dan khayal dengan candu UMNO/BN berjenama BRIM ini!

Sekian.

moniermatdin@yahoo.com
23.4.13
http:///www.mindapolitikmoniermatdin.blogspot.com

Go to Source
Author: Ibnu Hasyim

  • Comments Off

Oleh Munir

Indahnya ladang popi candu  di Myanmar.

 
SEKARANG ini bukan setakat musim PRU tapi juga musim orang bekerja makan gaji file income tax. Saya pun tak ketinggalan, baru saja siap buat e-filing income tax tu. Bila dah siap, bila tengok angka yang nak kena bayar – terduduk lah jugak – campur dengan orang rumah mau kena lebih RM20,000. 

Duk ingatkan bila ada anak ramai sampai 9 orang ini dengan seorang itu pula OKU, bolehlah jimat sikit, tapi dak jugak, sebab yang dikatakan kerajaan UMNO/BN ini barangkali, depa bukan kira apa, hang anak 9 ka hang ada anak OKU ka, tolak-tolak juga, tapi tang bayar kena bayar juga.

Tak kisahlah, sebagai rakyat Malaysia itu sudah menjadi kewajipan kita, tak kira siapa kerajaan yang memerintah, BN ka Pakatan ka, income tax mesti kena bayar.

Cumanya, yang saya tak puas hati sikit – tak puas hati banyak sebenarnya – ialah bila saya balik kampung, dijemput ceramah PRU di daerah kelahiran saya di Baling, Kedah baru-baru ini.

Sebelum ceramah, saya ada tanya kat adik beradik PAS kat kampung itu, apa topik yang sesuai saya sentuh dalam ceramah malam itu? Sepupu saya yg sorang tu cakap, “Mu tak payah sentuh bab BRIM la”.

Pasal apa?

Pasal, di kampung halaman saya yang hardcore UMNO sejak azali itu, orang-orang kampung sudah tak makan dengan isu BRIM ini. Depa dah dibrainwash kata, duit BRIM itu duit Datuk Najib. Bila dah duit Datuk Najib, ikut suka dia lah dia nak bagi ke tidak. Dia punya hal lah nak bagi kat siapa pun. Yang kita duk kalut pasal apa? Kalau dia bagi Alhamdulillah, ambik saja sajalah, kalau dia tak bagi pun, nak buat guano, itu duit dia. Macam tu jugak kalau duit kita, ikut sukalah kita nak bagi kat orang ke tidak!

TU DIA HAIH!!

Habis itu, yang aku suami isteri kena bayar income tax tahun ini RM20 RIBU lebih itu duit siapa? Duit Datuk Najib juga ka? Kalau bukan duit Datuk Najib, kalau duit aku, boleh ka aku tak bayaq income tax tahun ini? Jawabnya tak boleh – sebab kalau aku tak bayar bukan saja aku boleh kena tangkap, tapi nanti tahun depan kalau Datuk Najib masih jadi PM (harap-harap tak la), nanti dia tak ada duit nak bagi BRIM kat orang-orang kampung!!

Macam manalah aku nak explain kat orang kampung nie. Pening sungguh aih!

Sebetulnya, beberapa minggu sebelum diumumkan tarikh PRU-13, berdasarkan ilmu statistic yg saya ada, yg Profesor saya ajaq waktu ambik Engineering Course di Amerika dulu, saya cuba buat survey/bancian di kalangan kawan-kawan dan adik beradik yang saya kenali sebagai orang atas pagar di Kedah ini (nak kata PAS tidak, nak kata UMNO tidak, kadang2 nampak mcm org PAS kadang2 nampak mcm orang UMNO, kiri kanan depa tibai); saya buat survey nak tulis artikel dlm blog saya bertajuk “Menjelang PRU13: Peluang PAS di Kedah”.

Tengah buat survey separuh jalan, PRU dah mai, sibuklah pula pi turun bantu kawan-kawan pi ceramah sana sini.

Antara yang menarik dalam kajian saya itu, yang saya rasa kurang diberi perhatian oleh kebanyakan penceramah2 PAS dlm siri ceramah kelompok menjelang hari mengundi ini ialah isu BRIM.

Saya agak terkejut bila kajian saya mempertemukan saya dengan 2 orang sahabat yang saya kenali sebagai orang atas pagar, di PRU12 hari itu mengundi PAS, tapi kali ini kedua-duanya secara ikhlas menyatakan kepada saya yang mereka akan memberi undi kepada UMNO. Saya juga dimaklumkan ada 3 orang lagi yang mungkin berbuat demikian seperti dua orang sahabat saya ini.

Kerana apa? – kerana BRIM.

Kedua-dua sahabat saya itu memberi sebab yang sama. Kata mereka:

“Monier, kami dua orang nie bukan orang politik, hang pun kenai kami, kami orang biasa saja, PAS tak UMNO pun tak. Tapi, dengan UMNO, sekurang-kurangnya UMNO dah bagi BRIM, 2 kali RM500 RM500. Hari itu anak kami sekolah, UMNO bagi seorang RM100. PAS bagi apa kat kami? – kami tak dapat apa pun dari PAS”

Yang seorang itu pula cakap:

“Kita ini, bila orang tolong kita, kemudian orang itu ada masalah, dia minta tolong kat kita, apa salahnya kita tolong dia? Dia (UMNO) bukan minta tolong apa pun, depa minta tolong pangkah saja. Sebab itu, tahun ini kami beri undi kat UMNO”

Saya terkedu, tak kata apa. Macam itu pun ada.

Sedar-sedar tak sedar, rasuah di negara kita hari ini sudah pun berada di tahap yang paling gaban sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka!! – tak tau lah nak mengadu nasib kat sapa!

Ingat-ingat sekali, saya patut masuk calun BEBAS, Parti Cap Ubi Kayu ka apa masa hari Pencalonan hari itu, kemudian saya pi habag kat orang-orang kampung dan juga 2 orang sahabat saya itu, suruh depa UNDI saya, sebab duit BRIM depa itu saya yang bayar.

RM20,000 duit income tax saya itu kalau bahagi RM500, boleh bagi BRIM kat 40 orang – cukup haih untuk 40 keluarga penerima BRIM di kampung saya itu termasuklah dua orang sahabat saya ini.

Kot mana pun, PAKATAN RAKYAT tidak harus memandang ringan isu BRIM ini, sesuatu yang drastik perlu dilakukan. Think Tank Pakatan Rakyat di peringkat pusat dan juga negeri serta penceramah kelompok mesti memberi penjelasan terperinci kepada rakyat mengenai isu ini.

Kajian saya ini di negeri Kedah, tapi di negeri lain mungkin lebih kurang saja mentalitinya. Untuk Negeri Kedah, saya melihat isu2 yang diketengahkan UMNO seperti isu KUIN dan BALAK tidak berkesan sangat kerana bukan semua rakyat Kedah berminat dengan isu ini, tapi isu BRIM semua kampung dan ceruk desa terlibat.

Ada beberapa hari lagi sebelum hari mengundi, mai lah sama-sama kita sedarkan rakyat yang sedang hanyut dan khayal dengan candu UMNO/BN berjenama BRIM ini!

Sekian.

moniermatdin@yahoo.com
23.4.13
http:///www.mindapolitikmoniermatdin.blogspot.com

Go to Source
Author: Ibnu Hasyim

  • Comments Off

Laman Blog ini:

Perkongsian bahan PENGALAMAN , MOTIVASI DAN CARA HIDUP dari sumber-sumber web lain.

  • zacky: call me [...]
  • Rico: My site is all about budget travel: tips, news and articles. I hope you like it as much as I liked [...]
  • GenjikOndUrO: CeLaka ZeOnis !! Hmm . . X berhati perUt lngsng ! [...]
  • tufail b mohd nasir: Hantaran tok owng negeri sembilan berape ek lau adew kwn2 ley bg thu ktew nk minx tlg nie [...]
  • sumathy: i rasa takut cabut gigi,i have masalah gigi rosak.i rasa macam fobia if nak cabut gigi [...]

Mesti lihat (tekan je gambar) !

.
.
.

.
.


Gambar caicng babi macam muka babi
.

Rumah berbentuk mangkuk tandas
.

Sawah padi sangat unik
.

Kereta dan motorsikal dalam 1
.

Jepun obses seks
.

Lama tapi moden
.

Sebab lelaki berbohong adalah?
.

Pages


.
.
.

like ?



Tekan gambar !


..

.

<