Wah! Kanan juga cerita BEST!!!

Ibu Mertua Dan Menantu Selingkuh

Ibu Mertua Dan Menantu Selingkuh

Masalah yang sering dihadapi oleh setiap menantu perempuan dengan mak mertua. Selalu aku dengar benda ini terjadi. Pada pendapat aku, kebanyakkan kes yang dimulakan oleh EGO mak mertua yang menekan menantu. Aduhai. Dibawah beberapa tips yang dipetik dari blog ustazlove sebagai panduan kepada menantu yang mempunyai ibu mertua selingkuh.

Kena pandai main politik.

Politik di sini bukanlah bermaksud kena jadi JKKK Kampung ke, Ketua Bahagian Wanita ke dsb.. maksudnya, kena pandai melihat situasi. Macam orang politik, mana pihak yang boleh memberi manfaat kepadanya, maka dia akan cuba menjalin hubungan dengan pihak tersebut. Dalam hal ini, bukanlah memberi maksud kita kena buat team tertentu, sebaliknya kena bijak mengambil peluang mengikut situasi.

Ustaz Love bagi contoh.. katalah dalam keluarga mertua itu, yang paling berkuasa dan memberi pengaruh adalah kakak yang sulung (setiap pendapat dan kata2nya diambil berat oleh keluarga mertua contohnya), maka mulakanlah hubungan yang baik dengan beliau. Cuba cari apa kesukaan beliau, dan cuba mengambil hatinya.. insyaAllah, bila kita dah tawan ketua, maka anak2 buahnya akan mengikut. Dah macam strategi nak berperang la plak.. kihkih.

Begitu juga kalau kita mengetahui sikap ahli keluarga tertentu yang suka membuat fitnah dan mengadu domba, maka kita cuba sedaya upaya untuk mengelakkan perselisihan dengan beliau. Dalam masa yang sama, kita kena sentiasa berhati2 agar tak terjebak dalam permainannya dan pandai mengelak setiap serangannya.

Menjadi pendengar yang setia.

Seorang pendengar yang setia memang sentiasa disenangi oleh orang lain.. sebab mereka2 ini lebih suka mendengar dan kurang bercakap, jadi orang lebih percaya untuk menyimpan rahsia mereka kepadanya disebabkan kemungkinan untuk beliau membocorkan rahsia atau terlepas cakap tu agak tipis. Maksud mendengar ini bukanlah mendengar macam kucing dengar tuannya bercakap (mata sayu macam faham, tapi sebenarnya tak faham pun), tapi mendengar mengikut kesesuaian dan masa. Kalau orang dah melalut2 bercakap sampai masuk bab umpat fitnah, takkan nak tadah plak telinga mendengarnya (walaupun kita memang suka dengar gossip2 hal orang ni.. cuma bila orang bergossip tentang kita je, kita rasa tak selesa dan nak naik angin).

Bila kita banyak mendengar, maka ia akan membina kepercayaan orang terhadap kita.. sebab itu orang percayakan kaunselor (walaupun mereka orang asing) sebab kaunselor itu terikat dengan kerahsiaan dengan client dan kaedah psikologi yang digunakan iaitu banyak mendengar.. berbanding kita yang tak sempat orang nak habiskan cakap, kita dah potong dan menyampuk percakapannya. Konon2nya itu teknik berkesan nak mematikan hujjah.. sedangkan apa yang diajarkan oleh Nabi s.a.w. itu adalah mendengar sampai habis, kemudian baru minta izin untuk bercakap. Jika semua orang yang berbalah menggunakan teknik ini, insyaAllah, jalan penyelesaian akan dapat dicapai.. berbanding saling potong-memotong cakap.. umpama potong-memotong semasa memandu yang berkemungkinan besar berakhir dengan eksiden.. berbanding jika kita nampak kereta di belakang dok cucuk2 angin, kita belok ke kiri memberikan laluan untuknya.. insyaAllah, kita selamat, dia pun selamat (tak berlanggar dengan kita.. walaupun kemungkinan untuk berlanggar dengan orang lain itu tetap ada).

Jadi, tak kira la keluarga mertua berborak cerita pasal drama ke, cerita pasal ayam ke, pasal anak2 ke, dengarlah.. dan berikanlah pendapat sekiranya mereka bertanyakan pendapat kita.. jangan pandai2 bercakap walaupun tak diminta, nanti mereka akan nampak seolah2 macam kita nak menunjuk2. Ini boleh menyebabkan perasaan jelly (jeles) di kalangan keluarga terutama ipar duai yang mungkin tahap pemikiran mereka tak setinggi tahap pemikiran kita.

Jangan kedekut memberikan pujian.

Pujilah keluarga mertua atas apa yang mereka lakukan.. Kalau mereka bersolek, pujilah kecantikan wajah mereka.. tanya petua nak licinkan wajah (tapi jangan la kalau kakak ipar tu muka berjerawat penuh, kita gi tanya beliau petua nak melicinkan wajah plak.. harus dia anggap kita nak menyindir plak).. tanya cara nak jaga body.. tanya resepi masakan.. bila kita bertanya sesuatu yang dalam ruang lingkup pengetahuan dan kemahiran mereka, mereka akan rasa dihargai. Walaupun kita tak memuji masakan mereka secara direct, tapi bila kita tanya resepi masakan, seolah2 kita dah berikan pujian dan pengiktirafan kepada masakan mereka. Pendek kata, sentiasa bermulut manis walaupun kentut busuk (ini pepatah orang tua yg Ustaz Love adjust sket).

Kalau anak2nya cemerlang, maka ucapkanlah pujian dan tahniah kepadanya.. kalau anaknya tak cemerlang, maka elakkan membuka mulut pasal pelajaran anak2 melainkan kalau beliau yg buka mulut dan bertanyakan kepada kita.. sebab kes anak2 ini juga biasanya boleh menyebabkan perselisihan dengan keluarga mertua serta ipar-duai. Sebabnya masing2 sayangkan anak sendiri.. even kalau anak bersalah pun, kita tak sanggup nak tengok anak2 kita dimarahi oleh orang lain.. biar kita yang marah dan pukul anak sendiri, berbanding melihat anak kita dimarahi dan dipukul oleh orang lain. Begitulah juga dengan mereka. Kadang2 hari ni anak2 kita bergaduh dengan sepupu2 mereka bertumbuk bertampar sampai berdarah2, esoknya diorang dah boleh main balik macam biasa.. tapi mak ayah diorang plak yang over sampai tak bertegur sapa bertahun2 lamanya.

Jadi, untuk mengelakkan sebarang rasa tak puas hati, ringankanlah mulut memberikan pujian.. bukannya kena keluar apa2 modal pun.

Berdoa kepada Allah.

Jangan lupa berdoa kepada Allah dengan menyebutkan nama ahli keluarga mertua.. doakan semoga Allah mengampunkan dosa mereka, diberikan keberkatan rezeki, kesihatan yang baik dan apa2 juga doa kebaikan. Tak lupa juga, doakan semoga Allah merapatkan perhubungan kita dengan mereka.. sbb Allah saja yang memegang hati manusia ini.. bila2 masa Allah boleh bolak-balikkan.. sama seperti Saidina Umar r.anhu yang pergi nak membunuh Nabi s.a.w., tapi Allah balikkan hatinya menjadi orang yang paling cintakan Nabi s.a.w.

Begitulah serba-sedikit petua (mungkin) yang dapat Ustaz Love kongsikan.. Ustaz Love buka perbincangan jika ada mana2 pengunjung yang nak berkongsi pandangan atau pengalaman.. kita kumpul sikit2 nanti lama2 boleh jadi bukit. Soal berkesan atau tak, itu kita akan tahu selepas kita amalkan.. selagi kita tak amalkan, selagi itulah kita takkan tahu sejauh mana keberkesanannya.

  • Comments Off

Laman Blog ini:

Perkongsian bahan PENGALAMAN , MOTIVASI DAN CARA HIDUP dari sumber-sumber web lain.

  • zacky: call me [...]
  • Rico: My site is all about budget travel: tips, news and articles. I hope you like it as much as I liked [...]
  • GenjikOndUrO: CeLaka ZeOnis !! Hmm . . X berhati perUt lngsng ! [...]
  • tufail b mohd nasir: Hantaran tok owng negeri sembilan berape ek lau adew kwn2 ley bg thu ktew nk minx tlg nie [...]
  • sumathy: i rasa takut cabut gigi,i have masalah gigi rosak.i rasa macam fobia if nak cabut gigi [...]

Mesti lihat (tekan je gambar) !

.
.
.

.
.


Gambar caicng babi macam muka babi
.

Rumah berbentuk mangkuk tandas
.

Sawah padi sangat unik
.

Kereta dan motorsikal dalam 1
.

Jepun obses seks
.

Lama tapi moden
.

Sebab lelaki berbohong adalah?
.

Pages

like ?



Tekan gambar !